Sertleşme sorununda ESWT ve P-Shot

Her yaş grubundan hastada sertleşme sorunu görülebilmekte ama her hastaya medikal tedavi uygulanması gerekmemektedir. Psikolojik kaynaklı olduğu tespit edilen olgularda psikoterapi temelli bir yaklaşım doğru olmaktadır. Psikoterapiye ek olarak ilaç da soruna göre tedaviye eklenebilmektedir.

Şok dalga tedavisi ( ESWT) ise organik kaynaklı olduğu tespit edilen, sıklıkla şeker hastalarında karşımıza çıkan damarsal sorunlarda güvenli ve faydalı bir seçenek olarak elimizin altında bulunmakta. Sertleşme sorununa yönelik birinci basamak tedavi yaklaşımınında hap tedavisinin yerine artık tercih edebilmekteyiz. Hap tedavisi ile sadece kullanılan süre boyunca şikayet giderilmeye çalışılırken, ESWT işlemi ile kalıcı fayda sağlanmaktadır. Bu tedavinin faydası bünyenin vereceği cevaba bağlı olarak değişmektedir. Bu nedenle hastalar tedavinin başarısı konusunda bilgilendirilmeli, son teknoloji olan cihazlarla işlem gerçekleştirilmelidir.

Son dönemde P-Shot tedavisi literatüre girmiş olup. Birçok alanda kullanılan PRP ( platelet rich plasma) tedavisi penise de uygulanmaya başlanmıştır. PRP tek başına 2-4 seans uygulanabileceği gibi ESWT yapılırken ayda 1 şekilde P- Shot yapılmasının sertleşme tedavisinde başarıyı artırdığı bilimsel olarak kanıtlanmıştır.

Peyroni Hastalığı

Peniste ilk başta ağrılı olarak ele gelen peyroni plakları, fark edilen sert tabaka olarak ortaya çıkmaktadır. Zamanla peniste eğrilik ve sertleşme sorununa sebep olabilmektedir. Temelinde penise travmalar ve vücudun kendine verdiği doku düzeyinde reaksiyonlar yatmaktadır. İlk 18 aylık dönem akut safha olarak geçmektedir. Tedavinin etki gösterip şikayeti ve oluşan plakları geri döndürebileceği dönem bu akut dönemdir.

Tedavide birçok ilaç alternatif olarak kullanılabilmektedir. Her ilacın etkinliği ve yan etki profili farklı olmakla beraber, hastayla konuşulup tedavi ve takip kişiye özel düzenlenme ve takip gerektirmektedir. Penise uygulana Şok Dalga Tedavisi’nin ( ESWT) ilaç tedavisine eşlik etmesi şikayetlerin giderilmesi konusunda akut dönemde faydalı olmaktadır. ESWT tedavisinin klinik düzeyde ciddi yan etkisinin olmaması, bu tedaviyi daha sık olarak kullanmamıza olanak sağlamaktadır. Penis PRP’si denilen P-Shot uygulaması da akut dönemde başvurulan bir diğer tedavi yöntemi olup. Sorunlu dokunun iyileşmesine yardımcı olmakta, bununla beraber sertleşmede oluşabilecek sorunları geciktirme konusunda faydası bulunmaktadır.

Peyroni tedavisinde, ağrının geçtiği, penis eğriliğinin nihai şeklini aldığı durum kronik evreye geçildiğini göstermektedir. Bu aşamada ilaç veya ESWT tedavisinin faydası olmamakta, şikayet ve eğrilik durumuna göre cerrahi müdahale ön plana çıkmaktadır.