Varikosel testis etrafındaki damarların genişlemesine verilen isimdir. Erişkin yaşta %15-20 oranında görülmektedir. Çocuk sahibi olamayan erkeklerde ise başvuru sırasında bu oran %25-40 arasında izlenmektedir. Varikosel erkek kısırlığının en sık görülen, düzeltilebilir nedenidir.

Hastalar sıklıkla polikliniğe çocuk sahibi olamama şikayeti ile başvururlar. Muayenede varikosel tanısını alırlar. Bu esnada testis etrafında damarlarda belirginleşme, testisin bir diğerine göre daha küçük olması veya ağrı gibi bulgular olabilmektedir.

Varikosel varlığının yarattığı sorun esas olarak spermiogram denilen tahlil sonucunda ortaya çıkar. Tahlildeki değerlerin düşüklüğü, muayenede varikosel de varsa bizi ameliyata yönlendirmektedir.
Öncelikle varikosel ortadan kaldırılmalı, sonrasında takiplerde alınacak cevaba göre gereken
medikal tedaviler düzenlenmelidir.

Skrotal doppler sıklıkla varikosel tanısında kullanılmakla beraber esasında varikosel teşhisinde önemli olan muayenede ele gelen varikosel bulgusudur.
Hasta öncelikle sigarayı bırakmalı, düzenli beslenmeye özen göstermeli, mümkünse kardiyo egzersizleri yapmalıdır.
Çocuk sahibi olamayan çiftlerde kadın hastalıkları ve doğum uzmanı ve üroloji uzmanının beraber takip edip durumu ortak yönetmesi önemlidir. Kaliteli sperm sayısının yetmediği yardımcı üreme
teknikleri gereken durumlarda uygun seçenekler hastayla beraber görüşülerek, tedavi şeklinin düzenlenmesi gerekebilir.
Tedavisine gelirsek varikosel ameliyatını ortalama 3 cm kesiden mikrocerrahi ile yapmakatayım. Tek taraflı olan ameliyat yaklaşık 1 saat sürmektedir. Mikroskopik yöntemle yapıldığında damar
kaçırma ihtimali düşük olup, testisi besleyen damarlara zarar verme ihtimali çok azalır. Lenf yolları haraplanmadığından, ameliyat sonrası hidrosel denilen testis etrafında su toplanması durumu nadirdir. Özellikle kasığın alt kısımından (subinguinal) yaptığım bu operasyonda, karın
kaslarının bağları da kesilmediği için ameliyat sonrasında hastalarımı ağrı ve zorlanma hissetmeden günlük aktivitelerini yapabilir halde taburcu etmekteyim.
Aşağıdaki sperm tahlillerinde, bir hastamın ameliyat öncesi ve sonrası ortalama 1 yıllık süredeki
değişen değerler işaretli kutularda gösterilmiştir.

varikosel tedavisi